top of page

Opdrachten PO D 

2023-2024 Opdrachten schoolexamen D.

Opdracht Architectuur 

Groepsopdracht (2 leerlingen)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Onderzoek bij CKV 

  • Artistieke context:

    • Jullie opvattingen over de artistieke context.

  • Maatschappelijke context:

    • Sociale inbedding, maatschappelijke betekenis.

  • Ervaringscontext:

    • Beleving en emotie.

Deze drie contexten gaan terugkomen in jullie (van dit schooljaar) laatste architectuur opdracht voor CKV. 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Autonoom & toegepast 

Kunstwerken zijn autonoom als ze geen andere functie hebben dan 'kunst'. Autonome kunst heeft verder geen praktisch nut of toepassingsmogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan een beroemd schilderij of een sculptuur; die zie je voor je in een museumzaal, vaak achter glas. Of een muziekstuk dat wordt uitgevoerd in een mooie concertzaal. Het belangrijkste doel ervan is je te ontroeren of je verbeelding te prikkelen. Daarnaast bestaat er ook toegepaste kunst. Hieronder verstaan we de vormgeving van functionele voorwerpen zoals kleding, meubels, drukwerk of gebouwen. Die vormgeving is belangrijk maar het zijn in de eerste plaats gebruiksvoorwerpen. 

De scheidslijn tussen autonome en toegepaste kunst is niet strikt. De reclamewereld 'gebruikt' bijvoorbeeld regelmatig kunst om reclames, videoclips en games te verfraaien. En sommige mode is niet gemaakt om te dragen, maar om in een museum tentoon te stellen.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Challenge Based Learning (CBL)

Jullie gaan op zoek naar een oplossing voor een vraagstuk. Van idee tot prototype. Jullie gaan ook nadenken hoe je anderen kan informeren over jullie oplossing (logo, flyer, filmpje/presentatie).

Jullie leren in deze opdracht om te onderzoeken, samen te werken, om te gaan met onzekerheid, oplossingsgericht te denken, te organiseren en te communiceren.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Design challenge: ontwerp een gebouw voor de 'digitale bibliotheek' van de toekomst voor de stad Eindhoven.

Kennis is steeds meer digitaal geworden. Zijn er nog boeken nodig? Kennis is overal wordt vaak gezegd. Hoe kan je digitale kennis onderbrengen op één fysieke plek waar mensen elkaar ook gaan ontmoeten, van elkaar leren en samen nieuwe ontwikkelingen bij elkaar gaan brengen? Een innovatieve manier van kennis delen op één locatie. 

Onderzoeksvraag: Hoe kan digitale kennis in de toekomst op een innovatieve manier in één gebouw bij elkaar gebracht worden?

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1. Artistieke context: architectuur (let op het inlevermoment!)

Bestudeer verschillende bouwstijlen. Bestudeer verschillende architecten. Kijk goed maar de functie en het materiaal/constructie. Het gebouw is belangrijk om herkenbaar te maken wat zich in het gebouw afspeelt. Hoe kan je aan de buitenkant zien wat er binnen afspeelt? Waar gaat het gebouw komen staan? Bedenk een geschikte locatie in Eindhoven. Maak een filmpje met een voice-over.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2. Visie: welke uitgangspunten over digitale kennis wordt gebruikt voor het gebouw?

Gebruik dit document om de uitgangspunten helder te krijgen. Klik hier.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

3. Maatschappelijke context: doelgroep

Wie is de doelgroep van jullie nieuwe 'kenniscentrum'? Analyseer de huidige doelgroep die naar een huidige bibliotheek gaan. Welke andere doelgroepen wil je gaan bereiken. Zou je zelf gebruik willen maken van een nieuw kenniscentrum en zou je daar een nieuwe functie aan toe willen voegen, passend bij kennisopslag en kennisdeling. Onderbouw wat de maatschappelijke en sociale waarde van het nieuwe kenniscentrum is voor Eindhoven. Gebruik veel foto's in de uitleg over de doelgroep en onderbouw deze ook met beeldmateriaal.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

4. Ervaringscontext: wat is de functie

Wat is de toegevoegde waarde van het gebouw voor deze doelgroep? Dat het een kenniscentrum is, is natuurlijk wel duidelijk. Maar welke ervaringen wil je de bezoekers van het nieuwe kenniscentrum meegeven? Op welke wijze zouden bezoekers graag terug willen komen? Welke ervaringen gaan ze krijgen in het gebouw?

Op welke wijze wordt kennis (digitaal) aangeboden? Gebruik veel foto's over de functie en onderbouw deze ook met behulp van beeldmateriaal.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

5. Interieur van het gebouw

Niet alleen de buitenkant van het gebouw is belangrijk. Ook de binnenkant moet aandacht krijgen. Laat met behulp van een goed presentatie-document (moodboard) zien, hoe jullie visie is op het interieur van het kenniscentrum. Laat minimaal één ruimte zien die bepalend is voor jullie idee. 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

6. Ideefase

  • Maken jullie ideeën en schetsen voor de nieuwe bestemming. Belangrijk is dat de ideeën en uitgangspunten helder en onderbouwd zijn en niet zomaar gekozen zijn. 

  • Maken jullie een ruimtelijke tekening en schetsen voor de maquette. 

  • Op een A3 document plaatsen jullie afbeeldingen van de materialen, kleuren en inrichting.

  • Evalueren jullie het proces en de samenwerking in de ideefase.

  • Zoeken jullie naar de juiste vorm van presenteren.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

7. Uitvoeringsfase

Je maakt een maquette (op schaal) van het nieuwe gebouw. 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

8. Grafisch ontwerp

Jullie maken een nieuw logo voor het nieuwe kenniscentrum, passend bij het nieuwe gebouw en herkenbaar voor de doelgroep. In een brochure van minimaal 4 pagina's laten jullie de mogelijkheden van het nieuwe kenniscentrum zien. 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

9. Presentatie

Maak een visuele presentatie (film). Het proces, invalshoek en ontwerp van het nieuwe gebouw (buitenzijde en binnenzijde) wordt toegelicht aan de hand van het filmpje. Gebruik een voice-over om toelichting te geven. 

​-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

10. Verantwoording en reflectie

Schrijf een verantwoording in 250 woorden over de artistieke-, de maatschappelijke en de ervaringscontext van jullie gebouw. Motiveer hierin je keuzes.

Schrijf een individuele reflectie in 100 woorden waarin je de feedback en feedforward verwoordt.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

11. Verslag 

Maak een verzorgd verslag.

De volgende zaken moeten in het verslag staan.

  1. Titelblad (onderwerp PO, namen leerlingen, datum, mooie afbeelding)

  2. Inhoudsopgave 

  3. Uitgangspunten (wat is digitale kennis en welke uitgangspunten hebben we gebruikt)?

  4. Ontwerpproces (met foto's van het proces: visie, architectuur, doelgroep, functie, interieur)

  5. Maquette van het gebouw die het achterliggende idee goed laat zien (exterieur, interieur)

  6. Grafisch ontwerp: logo en brochure (4 pagina's) met uitleg over de functie etc.

  7. Verantwoording (artistieke-, maatschappelijke- en ervaringscontext) 

  8. Presentatie (film met een voice over)

  9. Logboek

  10. Bronnenlijst en ChatGTPGeef de gebruikte bronnen weer in een bronnenlijst. Wanneer je ChatGTP hebt gebruikt, geef dan aan hoe en waar je dit gedaan hebt in het proces en op welke wijze je de uitkomsten hebt onderzocht en gebruikt. 

  11. Achterblad

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zorg dat je werk er verzorgd uitziet en dat alles ingeleverd is. 

Foto's van het proces en product verwerk je in de teksten.

bottom of page