top of page








2023-2024 SCHOOLEXAMEN PO D.
Design challenge: ontwerp een gebouw voor 'de digitale bibliotheek van de toekomst' voor de stad Eindhoven. 

Schoolexamen havo 4

2023-2024

Let op:
Dit is een grote opdracht ,
verdeeld over 9 lesweken.
Lees alles goed door voordat je begint. 
 

Culturele Kunstzinnige Vorming (CKV)

Beoordelingsmodel PO 4

Titel van het schoolexamen 

PO C. Autonoom & toegepast: Architectuur, dit examen bestaat uit meerdere verplichte onderdelen

 

Wijze van Toetsing

Praktische opdracht in groepjes van 2 leerlingen 

Inleveren & deadline schoolexamen

1. Inlevermoment film over architectuur/architecten: vóór donderdag 11 april 2024 vóór 15.00 uur.

2. Inlevermoment maquette, logo & flyer, presentatie, verslag vóór donderdag 30 mei 2024 vóór 15.00 uur in Teams en het verslag óók op Magister.

3. Inlevermoment digitaal portfolio 2023-2024: vóór dinsdag 4 juni 2024 vóór 15.00 uur.

Deadline betekent dat NIETS van de opdracht na de deadline ingeleverd mag zijn.  

  1. Lever het verslag/teksten vóór de deadline in op Magister (plagiaatscan > niet meer dan 10% plagiaat).

  2. Lever alles vóór de deadline in op Teams (dus ook jullie .mp4 of .mp3 bestand).

  3. Eventuele fysieke onderdelen (niet digitaal) worden ook vóór de deadline ingeleverd bij de docent in de klas (niet via de personeelskamer). Zorg dat je afgetekend wordt op de aftekenlijst. 

Lever alles op tijd in én op de juiste wijze in.

Denk aan de richtlijnen die in het examenreglement 2023-2024 beschreven zijn, inclusief plagiaat.

 

Wegingsfactor: 25%

Het eindcijfer voor CKV is als volgt opgebouwd. In havo 4 tellen de 4 PO's (4 x 25%)  voor 100% mee in het eindcijfer. Het uiteindelijke eindcijfer telt als afgerond cijfer mee in het combinatiecijfer naast Maatschappijleer en het Profielwerkstuk.

Domein

Verkennen, Verbreden, Verdiepen, Verbinden

Disciplines  

Architectuur

Leerstof

CKV-website: www.designckv.com (speciaal voor het Lorentz Casimir Lyceum ontwikkeld). 

Herkansing

Nee

Opdracht Architectuur 

Groepsopdracht (2 leerlingen)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Onderzoek bij CKV 

  • Artistieke context:

    • Jullie opvattingen over de artistieke context.

  • Maatschappelijke context:

    • Sociale inbedding, maatschappelijke betekenis.

  • Ervaringscontext:

    • Beleving en emotie.

Deze drie contexten gaan terugkomen in jullie (van dit schooljaar) laatste architectuur opdracht voor CKV. 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Autonoom & toegepast 

Kunstwerken zijn autonoom als ze geen andere functie hebben dan 'kunst'. Autonome kunst heeft verder geen praktisch nut of toepassingsmogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan een beroemd schilderij of een sculptuur; die zie je voor je in een museumzaal, vaak achter glas. Of een muziekstuk dat wordt uitgevoerd in een mooie concertzaal. Het belangrijkste doel ervan is je te ontroeren of je verbeelding te prikkelen. Daarnaast bestaat er ook toegepaste kunst. Hieronder verstaan we de vormgeving van functionele voorwerpen zoals kleding, meubels, drukwerk of gebouwen. Die vormgeving is belangrijk maar het zijn in de eerste plaats gebruiksvoorwerpen. 

De scheidslijn tussen autonome en toegepaste kunst is niet strikt. De reclamewereld 'gebruikt' bijvoorbeeld regelmatig kunst om reclames, videoclips en games te verfraaien. En sommige mode is niet gemaakt om te dragen, maar om in een museum tentoon te stellen.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Challenge Based Learning (CBL)

Jullie gaan op zoek naar een oplossing voor een vraagstuk. Van idee tot prototype. Jullie gaan ook nadenken hoe je anderen kan informeren over jullie oplossing (logo, flyer, filmpje/presentatie).

Jullie leren in deze opdracht om te onderzoeken, samen te werken, om te gaan met onzekerheid, oplossingsgericht te denken, te organiseren en te communiceren.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Design challenge: ontwerp een gebouw voor de 'digitale bibliotheek' van de toekomst voor de stad Eindhoven.

Kennis is steeds meer digitaal geworden. Zijn er nog boeken nodig? Kennis is overal wordt vaak gezegd. Hoe kan je digitale kennis onderbrengen op één fysieke plek waar mensen elkaar ook gaan ontmoeten, van elkaar leren en samen nieuwe ontwikkelingen bij elkaar gaan brengen? Een innovatieve manier van kennis delen op één locatie. 

Onderzoeksvraag: Hoe kan digitale kennis in de toekomst op een innovatieve manier in één gebouw bij elkaar gebracht worden?

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1. Artistieke context: architectuur (let op het inlevermoment!) Klik hier

Bestudeer verschillende bouwstijlen. Bestudeer verschillende architecten. Kijk goed maar de functie en het materiaal en de constructie. Een gebouw is belangrijk om herkenbaar te maken wat zich in het gebouw afspeelt. Waar gaat het gebouw komen staan? Bedenk een geschikte locatie in Eindhoven. Maak een filmpje met een voice-over. 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2. Visie: welke uitgangspunten over digitale kennis wordt gebruikt voor het gebouw?

Gebruik dit document om de uitgangspunten helder te krijgen. Klik hier.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

3. Maatschappelijke context: doelgroep

Wie is de doelgroep van jullie nieuwe 'kenniscentrum'? Analyseer de huidige doelgroep die naar een huidige bibliotheek gaan. Welke andere doelgroepen wil je gaan bereiken. Zou je zelf gebruik willen maken van een nieuw kenniscentrum en zou je daar een nieuwe functie aan toe willen voegen, passend bij kennisopslag en kennisdeling. Onderbouw wat de maatschappelijke en sociale waarde van het nieuwe kenniscentrum is voor Eindhoven. Gebruik veel foto's in de uitleg over de doelgroep en onderbouw deze ook met beeldmateriaal.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

4. Ervaringscontext: wat is de functie

Wat is de toegevoegde waarde van het gebouw voor deze doelgroep? Dat het een kenniscentrum is, is natuurlijk wel duidelijk. Maar welke ervaringen wil je de bezoekers van het nieuwe kenniscentrum meegeven? Op welke wijze zouden bezoekers graag terug willen komen? Welke ervaringen gaan ze krijgen in het gebouw?

Op welke wijze wordt kennis (digitaal) aangeboden? Gebruik veel foto's over de functie en onderbouw deze ook met behulp van beeldmateriaal.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

5. Interieur van het gebouw

Niet alleen de buitenkant van het gebouw is belangrijk. Ook de binnenkant moet aandacht krijgen. Laat met behulp van een goed presentatie-document (moodboard) zien, hoe jullie visie is op het interieur van het kenniscentrum. Laat minimaal één ruimte zien die bepalend is voor jullie idee. 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

6. Ideefase

  • Maken jullie ideeën en schetsen voor de nieuwe bestemming. Belangrijk is dat de ideeën en uitgangspunten helder en onderbouwd zijn en niet zomaar gekozen zijn. 

  • Maken jullie een ruimtelijke tekening en schetsen voor de maquette. 

  • Op een A3 document plaatsen jullie afbeeldingen van de materialen, kleuren en inrichting.

  • Evalueren jullie het proces en de samenwerking in de ideefase.

  • Zoeken jullie naar de juiste vorm van presenteren.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

7. Uitvoeringsfase

Je maakt een maquette (op schaal) van het nieuwe gebouw. 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

8. Grafisch ontwerp

Jullie maken een nieuw logo voor het nieuwe kenniscentrum, passend bij het nieuwe gebouw en herkenbaar voor de doelgroep. In een brochure van minimaal 4 pagina's laten jullie de mogelijkheden van het nieuwe kenniscentrum zien. 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

9. Presentatie

Maak een visuele presentatie. Het proces, invalshoek en ontwerp van het nieuwe gebouw (buitenzijde en binnenzijde) wordt in de presentatie toegelicht. In de klas presenteren jullie het proces en product voor de klas. De presentatie is onderdeel van de beoordeling. 

​-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

10. Verantwoording en reflectie

Schrijf een verantwoording in 250 woorden over de artistieke-, de maatschappelijke en de ervaringscontext van jullie gebouw. Motiveer hierin je keuzes.

Schrijf een individuele reflectie in 100 woorden waarin je de feedback en feedforward verwoordt.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

11. Verslag 

Maak een verzorgd verslag.

De volgende zaken moeten in het verslag staan.

  1. Titelblad (onderwerp PO, namen leerlingen, datum, mooie afbeelding)

  2. Inhoudsopgave 

  3. Uitgangspunten (wat is digitale kennis en welke uitgangspunten hebben we gebruikt)?

  4. Ontwerpproces (met foto's van het proces: visie, architectuur, doelgroep, functie, interieur)

  5. Maquette van het gebouw die het achterliggende idee goed laat zien (exterieur, interieur)

  6. Grafisch ontwerp: logo en brochure (4 pagina's) met uitleg over de functie etc.

  7. Verantwoording (artistieke-, maatschappelijke- en ervaringscontext) 

  8. Presentatie (apart inleveren)

  9. Logboek

  10. Bronnenlijst en ChatGTPGeef de gebruikte bronnen weer in een bronnenlijst. Wanneer je ChatGTP hebt gebruikt, geef dan aan hoe en waar je dit gedaan hebt in het proces en op welke wijze je de uitkomsten hebt onderzocht en gebruikt. 

  11. Achterblad

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zorg dat je werk er verzorgd uitziet en dat alles ingeleverd is. 

Foto's van het proces en product verwerk je in de teksten.


Onderdeel, beschrijving en maximaal aantal te behalen punten

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1. Film over architectuur (5 punten)

  1. ​De stroming is goed in beeld gebracht, de kenmerken zijn besproken (woord en beeld).

  2. Er zijn meerdere architecten en bijbehorende gebouwen besproken. 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2. Proces​ met foto's en afbeeldingen (10 punten)

  1. Hebben jullie een visie gemaakt.

  2. Hebben jullie de doelgroep en functie onderzocht.

  3. Hebben jullie foto's van het proces verwerkt.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

3. Idee met tekeningen, foto's en afbeeldingen (15 punten)

  1. Zijn er uitgangspunten over digitale kennis die gebruikt zijn bij het ontwerpen van het gebouw. 

  2. Het ontwerp moet op zoveel mogelijk manieren innovatief zijn.

  3. Het ontwerp gebruikt en integreert aspecten van het verzamelen en bewaren van digitale kennis (in de brede zin van het woord)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

4. Uitwerking met tekeningen, foto's en afbeeldingen (15 punten)

  1. Meerdere ideeën en schetsen voor de nieuwe bestemming.

  2. Een ruimtelijke tekening en maquette (buiten/binnen) van goed niveau.

  3. Een moodboard die goed laat zien wat de sfeer en functie van de inrichting is.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

5. Presentatie in de vorm van een film (10 punten)

  1. Goede en verzorgde promotiefilm van het idee.

  2. Ben je in staat de essentie van het ontwerp en idee te presenteren?

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

6. Verantwoording en reflectie (10 punten)

  1. Is het proces en de samenwerking geëvalueerd.

  2. Keuzes in het proces onderbouwd met uitleg/

  3. De leerling heeft (ook in de groep) eigen initiatief en verantwoordelijkheid voor het proces.

  4. Is de reflectie voldoende onderbouwd.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

7. Logboek, bronnenlijst en verslag (10 punten)

  1. Het logboek is goed bijgehouden en laat op een heldere manier de stappen in het proces zien (met registraties van data).

  2. Bronnenlijst is goed verzorgd.

  3. Bevat het beeldverslag voldoende foto's en afbeeldingen.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

8. Presentatie (fysieke) aan de klas (10 punten)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

9. Eindbeoordeling digitaal portfolio (5 punten) 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Maximaal te behalen punten is 90 + 10 = 100  : 10 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Plagiaat mag NIET meer dan 10%​ zijn. 

Conform examenreglement.

De deadline mag NIET overschreden worden.

Conform examenreglement.

Opdrachtomschrijvingen schoolexamen

bottom of page