Opdrachtomschrijvingen
CBL@LCL
proces
Opdrachtomschrijvingen
Logboek/takenverdeling/bronnenlijst
Tijdens het proces van de opdracht beschrijf je wat je hebt gedaan voor de opdracht (met dataregistratie). Geef ook een duidelijke takenverdeling aan. De bronnenlijst (APA-notatie) wordt tijdens het proces bijgehouden.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Groep
De opdracht wordt gezamenlijk gemaakt met 2 tot maximaal 4 leerlingen.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Opdracht
Bedenk aan de hand van een onderzoeksvraag binnen één van de challenges een interactief én fysiek/tastbaar product (geen app). Je gaat op zoek naar een oplossing voor een vraagstuk: van idee tot prototype. Je gaat ook nadenken hoe je anderen kan informeren over de oplossing (logo, flyer, filmpje/presentatie).
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Plan van aanpak
Lorentz Casimir Lyceum 2024
CHALLENGE BASED LEARNING,
ORIËNTEREN
Je maakt kennis met het thema, de challenges en de context.
Op welke wijze kan een interactief fysiek product bijdragen aan het oplossen van een probleem binnen één van de challenges. Dit probleem kan Sociaal, cultureel-antropologisch, Economisch, Politiek, Technologisch, Ecologisch, Demografisch (ScEPTED-model) zijn.
VERDIEPEN
De challenge ga je verder onderzoeken:
-
je gaat naar mogelijke invalshoeken kijken;
-
je hebt voorbeelden gezocht (best practises);
-
je hebt bronnen geraadpleegd;
-
je hebt een doelgroepanalyse gemaakt.
ONDERZOEK EN EXPERIMENT
-
Je hebt meerdere ideeën en oplossingen voor een fysiek interacief product bedacht (géén poster, géén app).
-
Je gaat daar onderzoek naar doen, door expert- en diepteinterviews af te nemen (minimaal drie).
-
Je geeft aan wat de artistieke context (uitvoering), de maatschappelijke context (maatschappelijke betekenis) en de ervaringscontext (beleving en emotie) is.
UITVOEREN
-
Je gaat de oplossing verder uitwerken en gaat het vorm geven (schetsen en modellen).
-
Je gaat ook nadenken hoe je anderen kan informeren over de oplossing (logo, flyer, filmpje/presentatie).
PRESENTEREN
-
Je maakt een video en een pitch (2 minuten) waarin je jouw challenge, het thema, de oplossing en idee presenteert.
-
Je maakt een powerpoint voor de presentatie aan de klas.
EVALUEREN EN REFLECTEREN
Welke keuzes zijn gemaakt in het proces, welke zijn goed gegaan, welke zijn minder goed gegaan, hoe zou je het een volgende keer doen.
Evalueren (gezamenlijk)
De leerlingen hebben beredeneerbare keuzes gemaakt voor het uiteindelijke product (100 woorden).
Reflectie (individueel)
-
Schrijf in 100 woorden over de mate waarin deze opdracht heeft bijgedragen aan jouw kunst- en cultuurinzichten.
-
Iedere leerling geeft op een duidelijke wijze aan wat zijn/haar bijdrage aan het geheel is geweest én reflecteert op de samenwerking (per leerling 100 woorden).
INLEVEREN
Wijze van inleveren (let op de deadline)
-
Verslag op Magister voor de plagiaatscan (vóór de deadline).
-
Verslag en alle bestanden op Teams (vóór de deadline).
-
Fysiek product in C.20.
Het verslag dient het volgende te bevatten:
-
Voorpagina met namen leerling(en), cluster/klas, onderwerp en datum.
-
Inhoudsopgave.
-
Procesbeschrijving van het gehele proces met foto's (alle stappen moeten zichtbaar zijn).
-
Toelichting van het eindproduct met foto's.
-
Het logboek.
-
De verantwoording.
-
De reflecties (per leerling).
-
De takenverdeling (per leerling).
-
De bronnenlijst (ook van gebruikte afbeeldingen/materiaal).
-
Achterblad.
Zorg dat je werk er verzorgd uitziet en dat alles ingeleverd is (ook het fysieke product).
Foto's van het proces en product verwerk je in de teksten.
Video- en audiobestanden beschrijf je in het verslag, en deze bestanden lever je ook in op Teams.