top of page


Ontwerp een 'object met muziek' voor de openbare ruimte om mensen met elkaar in contact te brengen.

Stappenplan

Stap 8
Stap 2
Stap 7
Stap 6
Stap 5
Ideeschetsen-img.jpg
schets-ideeen-6.jpg
Stap 4
Stap 3

Opdracht schoolexamen B

Inleiding

Ontwerp een toegepast kunstwerk of object in combinatie met muziek voor de openbare ruimte van Eindhoven met als doel of functie dat mensen met elkaar in contact gebracht worden (op wat voor manier dan ook). 

Bij een toegepast kunstwerk of object is de maker altijd bezig met de doelgroep en de functie van het object. Wat doet het object met de gebruiker? Wat is de functie? In dit geval mensen met elkaar in contact te brengen.

In de onderstaande stappen gaan jullie onderzoeken op welke manieren en in welke vormen jullie dit doel kunnen gaan bereiken.

 

Logboek én bronnenlijst

Verplicht bij alle opdrachten (1, 2, 3 en 4)

Logboek én bronnenlijst 

Logboek

  • Je maakt deze PO in drietallen.

  • Maak voor ieder onderdeel een goede en evenwichtige takenverdeling. 

  • Je beschrijft per week wat je gedaan hebt voor de opdracht, wat er goed ging (en waarom) en wat er minder goed ging (en waarom). Je noteert niet alleen feiten, maar juist ook jouw ideeën en jouw visie op jouw eigen werk c.q. werkproces.

Bronnenlijst

Geef ook in het logboek aan hoe je aan informatie bent gekomen; houd een bronnenlijst bij volgens de APA-notatie (voor meer informatie klik hier).

 

 

 

Individueel onderzoek & analyse en het schrijven van een recensie over een autonoom kunstwerk. 

Jullie doen in het eerste onderdeel onderzoek naar autonome kunstwerken in de openbare ruimte. Daar schrijf je een recensie voor > opdracht 1.

Opdracht 1.

Individueel onderzoek & analyse en het schrijven van een recensie over een autonoom kunstwerk. 

Per leerling: één autonoom kunstwerk in de openbare ruimte van Eindhoven. Overleg met je groep zodat er verschillende kunstwerken zijn. 

  1. Neem een helder standpunt in.

  2. Vermijd 'ik' en clichés. .

  3. Zorg voor een goede onderbouwing. 

  4. Beoordeel het kunstwerk. 

  5. Geef de juiste waardering. 

  6. Check the facts.

Aantal woorden: 100.​

 

Jullie hebben door het onderzoek ook veel kunnen ontdekken over een openbare ruimte van de stad.  Als vervolg van de opdracht gaan jullie werken aan het ontwerpen van een toegepast kunstwerk voor de openbare ruimte van Eindhoven.

Opdracht 2. Ontwerp een toegepast kunstwerk/object (proces & product)

​​

Stap 3 'Welke locatie'

 

Groepsverband

  • Maak een gezamenlijke document/map of drive aan (met Google).

  • Bepaal met je groepje waar het kunstwerk of object moet komen te staan (omschrijf waarom het op deze plek moet komen en wat de meerwaarde is voor de omgeving). Mogelijke keuzes voor de locatie: is het een locatie waar mensen vaak langs elkaar heen lopen, is het een hele stille locatie waar wel wat meer 'leven' kan komen, is het een locatie waar mensen moeten wachten, is het een locatie waar jullie een bijzondere herinnering aan hebben, is het een locatie bij winkels, school, werk, station etc. 

  • hoe zou de combinatie met muziek (maken of laten beluisteren) een bijdrage kunnen leveren aan het uiteindelijke doel?

Logboek (!)

Gedurende het gehele proces van deze schoolexamenopdracht houden jullie individueel het gezamenlijke logboek bij!

Tip: maak foto's en schermafbeeldingen (handig voor de presentatie)!

Stap 4 'Wat is contact'

 

Individueel

Verzamel beeldmateriaal ter inspiratie. Welke vormen en manieren kun je vinden om mensen in contact met elkaar te brengen? Hoe kan muziek daar een functionele rol in spelen? Zoek beelden die je inspireren voor vorm, functie, sfeer, etc. Maak een keuze voor een doelgroep (bijvoorbeeld gezinnen, oudere mensen, kinderen, jeugd, etc.).Maak een mindmap van je eerste ideeën. Wat moet het object kunnen? Zijn er nog andere functies te benoemen? Analyseer je mindmap door de belangrijke onderdelen en kleur te geven. Koppel het beeldmateriaal aan de omschrijving in de mindmap.

Tip: maak foto's en schermafbeeldingen (handig voor de presentatie)!

Stap 5 'Eerste ideeën'

 

Individueel

Maak minimaal 6 verschillende schetsen van de vorm van het kunstwerk (zorg dat je ideeën duidelijk zijn zonder uitleg. Gebruik desnoods geschreven uitleg of plaatjes). Laat duidelijk zien hoe je mensen in contact met elkaar wilt brengen. Motiveer bij je beste schets waarom deze de beste is (hoe, wat, waarom).

 

Tip: maak foto's en schermafbeeldingen (handig voor de presentatie)!

Stap 6 'Keuze voor het beste idee'

 

Groepsverband

Bespreek jullie ideeën. Maak een keuze voor het beste idee.

Het kan zijn dat er elementen uit verschillende plannen worden gebruik. Maak in dit geval een nieuwe eindschets waarin jullie de plannen in een kunstwerk verwerken.

Tip: maak foto's en schermafbeeldingen (handig voor de presentatie)!

​​​​

Stap 7 'Uitwerking beste idee'

 

Groepsverband

Werk het beste idee uit op papier, laat zien hoe het object op de locatie komt te staan.

Maak een eenvoudige maquette of een eenvoudig model. Je zou bijvoorbeeld een collage, spuugmodel of een functiemodel kunnen maken.

Informatie over collage, spuugmodellen en functiemodellen: https://www.ipowindesheim.nl/toolbox/modelbouw/


Spuugmodellen
Spuugmodellen zijn de “ideeschetsen” onder de modellen. Soms wil je snel kijken wat de kwaliteit en of haalbaarheid van je idee is. Het doel kan onder andere zijn meer zicht krijgen op de vorm, de functionaliteit of werking van technische principes. Vaak heeft geen zin om in deze fase van je ontwerpproces al tijd en aandacht te besteden aan de afwerking van je model. Voor spuugmodellen kun je veel verschillende (goedkope) materialen gebruiken, maar bijvoorbeeld ook lego.

Functiemodellen
Als het functioneren van onderdelen of het totale product getest willen worden kun je een functioneel model maken. Bij functionele modellen hoeft niet altijd het hele ontwerp gemaakt te worden in modelvorm, maar kan ook een detail vervaardigd worden. Voor een functioneel model is het wel van belang dat je essentiële onderdelen voor de functie wel representatief maakt (bijvoorbeeld dimensies van het onderdeel, materiaal).

Tip: maak foto's en schermafbeeldingen (handig voor de presentatie)!

Stap 8 Opdracht 3 en opdracht 4

Opdracht 3. Presentatie van het toegepast object

Maak een presentatie van het object (film met een voice-over). Laat daarin het gezamenlijk ontwerpproces zien en geef aan hoe jullie object het contact/verbinding in jullie doelgroep tot stand laat komen of versterkt. 

Opdracht 4. Reflecties & eindverslag

4.1 Individuele reflecties

Schrijf in 100 woorden over de mate waarin deze opdracht heeft bijgedragen aan jouw kunst- en cultuurinzichten. Beschrijf tevens twee nieuwe inzichten binnen kunst & cultuur die je hebt opgedaan. 

4.2 Gezamenlijk verslag

  1. Voorpagina met namen leerlingen, cluster/klas, onderwerp en datum.

  2. Inhoudsopgave.

  3. Per leerling één autonoom kunstwerk, samengevoegd in het verslag.

  4. Ontwerp: verwerk het ontwerpproces in het verslag en licht deze toe.

  5. Product: verwerk het eindproduct in het verslag en licht deze toe.

  6. De reflecties (per leerling).

  7. Logboek.

  8. ​De bronnenlijst (ook van gebruikte afbeeldingen/materiaal).

  9. Achterblad.

In deze opdracht worden de begrippen kunstwerk en object door elkaar gebruikt, maar er wordt wel hetzelfde mee bedoeld.

Stap 1
modelbouw1-768x432.jpg
spuugmodel-1-768x432.jpg
modelbouw-2.jpg
modelbouw-6-768x517.jpg
bottom of page