top of page
Balls


Stappenplan 
Herkenning & vervreemding
Periode 3

 
 
Periode 3 2023-2024 Herkenning & vervreemding

Check
Check
Check
Check
Check
Check
Check

Onderwerp van de opdracht: 'Breng een kunstwerk tot leven'

Stel je voor dat er een nieuw online museum in Eindhoven komt, speciaal voor jonge mensen.

In dit museum gaat kunst door jonge mensen gepresenteerd worden aan de hand van animatie-filmpjes.

Jullie opdracht is om voor dit museum kunstwerken in animatie-filmpjes tot 'leven te wekken'.

Bedenk een herkenbaar of vervreemdend verhaal rondom het kunstwerk en werk dit uit in een stopmotion/animatie film waarbij jullie minimaal twee verschillende vormen van stopmotion/animatie gebruiken. De intro en outro kunnen ook een animatie zijn. 

Logboek met bronnenlijst

Logboek. Tijdens het gehele proces van de opdracht noteer je hoe en waarom je tot bepaalde keuzes komt, met een registratie van data. Je beschrijft wat je gedaan hebt voor de opdracht gedaan hebt in de les (takenverdeling), wat er goed ging (en waarom) en wat er minder goed ging (en waarom). Je noteert niet alleen feiten, maar juist ook jouw ideeën en jouw visie op jouw eigen werk c.q. werkproces. 

Bronnenlijst. Geef tijdens het gehele proces in de bronnenlijst aan hoe je aan informatie bent gekomen; houd een bronnenlijst bij volgens de APA-notatie (ook van gebruikte afbeeldingen/materiaal).

​Plan van aanpak 

Bedenk een verhaal voor de animatie

Er wordt één kunstwerk gebruikt.

  1. Wat kun je te weten komen over het kunstwerk en de kunstenaar?

  2. Maak een brainstorm over herkenning en vervreemding rondom het kunstwerk > wat vind je realistisch en wat vind je vreemd?

  3. Je mag aan het verhaal dingen toevoegen (herkenbaar of vervreemdend). Wat gebeurt er in het schilderij? Kun je objecten of personen gebruiken voor je animatie? Je maakt geen animatie met alleen maar een animatieprogramma of met Lego. 

  4. Maak een plan voor de stopmotion/animatie: er moet een duidelijke verhaallijn in verwerkt worden met een plot. Dus niet alleen het kunstwerk laten bewegen maar ook iets toevoegen met een verhaal.

  5. Gebruik herkenning en vervreemding in het verhaal.

  6. Gebruik het wachtwoord CKV2023 voor toegang tot dimensie Herkenning & vervreemding.

  7. Maak een storyboard.

  8. Vraag de docent wanneer je twijfelt. 

  9. Het verhaal rondom jouw kunstwerk kun je tijdens het maakproces doorlopend blijven aanpassen.

Tijdsbesteding en inleveren: zie studiewijzer.

Uitvoering

  1. Maak de stopmotion/animatie 

  2. Twee verschillende vormen van stopmotion/animatie worden gebruikt (mixed media).

  3. De intro en outro kunnen ook een animatie zijn. 

  4. Denk bij de montage ook aan geluidseffecten en muziek (sounddesign) die het verhaal kunnen versterken.

  5. Lengte van de animatie-film is ongeveer 1 minuut, waar in het verhaal een intro, begin, midden, plot en outro van de film verwerkt zijn.

Tijdsbesteding en inleveren: zie studiewijzer.

Verantwoording en reflecties

  1. Verantwoording (groep) (aantal woorden: 200l, dit is een indicatie)

    • Geef aan hoe jullie bepaalde keuzes gemaakt hebben (beschrijving proces).

    • Geef genuanceerd aan waarom de uitwerking van deze opdracht over 'Herkenning & vervreemding' gaat.

  2. Reflecties

  • Op de opdracht (individueel)​ (aantal woorden: 100, dit is een indicatie)

    • ​​Iedere leerling beschrijft twee nieuwe inzichten op het gebied van kunst & cultuur die zijn opgedaan.  

  • Op de samenwerking (individueel)​ (aantal woorden: 100, dit is een indicatie)

    • Iedere leerling geeft op een duidelijke wijze aan wat zijn/haar bijdrage aan het geheel is geweest én reflecteert op de samenwerking.

Tijdsbesteding en inleveren: zie studiewijzer.

Presentatie

Maak een zorgvuldige digitale presentatie van het proces en verwerk in de presentatie de animatiefilm. Deze presentatie wordt door jullie ook gebruikt tijdens de presentatie voor de klas, aan de docent en de medeleerlingen (onderdeel beoordeling). Deze digitale presentatie is niet het hele verslag!

Tijdsbesteding en inleveren: zie studiewijzer.

Verslag

Zorg dat je werk er verzorgd uitziet en dat alles ingeleverd is. Foto's van het proces en product verwerk je in de teksten. Eventuele video- en audiobestanden beschrijf je in het verslag, en deze bestanden lever je ook in op Teams.

  1. Titelblad (onderwerp PO, namen leerlingen, datum, mooie afbeelding)

  2. Inhoudsopgave 

  3. Beschrijving proces en product (met foto's)

  4. Verantwoording

  5. Reflectie opdracht

  6. Reflectie samenwerking

  7. Logboek

  8. Bronnenlijst (ook van gebruikte afbeeldingen/materiaal)

  9. Achterblad

Tijdsbesteding en inleveren: zie studiewijzer.

Wijze van inleveren (let op de deadline) 

  1. Verslag op Magister voor de plagiaatscan (vóór de deadline). 

  2. Alle bestanden (verslag en .mp4-bestand) op Teams (vóór de deadline). 

 

 

TIP:

gebruik Powerpoint als programma voor het verslag. Daarmee kun je het verslag veel mooier maken! 

bottom of page